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JAXA地球観測衛星データ提供システム「G-Portal」のサービス変更について

JAXA地球観測衛星データ提供システム「G-Portal」は改修のため、一時的にサービスを変更させていただくこととなりました。ご迷惑をお掛けし申し訳ありませんが、何卒ご理解いただきますよう、よろしくお願い申し上げます。

G-Portalサービス再開について
【G-Portal運用再開】
  • 2025年4月1日(火)(予定)

  • 【再開サービス】
  • web上での検索・ダウンロード
  • SFTPによるダウンロード(※FTPによるダウンロードはセキュリティ強化のため廃止)
  • CSW (Catalogue Services for the Web) 検索
  • Webコンテンツ (含むドキュメント、ツール) 提供

  • なお、再開後のG-Portalシステムからのダウンロードにはログインが必要となります。すでにアカウントをお持ちのユーザ様はそちらのアカウントでログイン可能です。アカウントをお持ちでないユーザ様に於かれましては、ユーザ登録をお願いします。

    【代替サービス(G-Portal Repo)からの切り替えのお願い】
    HTTPSによるデータ提供サービス「G-Portal Repo (https://repo.gportal.jaxa.jp/)」は2025年4月30日をもって運用を終了する予定です。スクリプト等でプロダクトを自動取得されているご利用の皆様に於かれましては、G-Portal Repo運用終了までに、再開後のG-Portalシステムへ切り替えをお願いします。

    雲エアロゾル放射ミッション「EarthCARE」衛星(はくりゅう)レベル2プロダクト提供開始について
    「EarthCARE」衛星(はくりゅう)による雲やエアロゾルに関するデータ(レベル2プロダクト)の一般提供を開始することをお知らせします。

    本日より各センサ単体のレベル1プロダクトの工学値をもとに大気物理学的な値に変換したデータ(レベル2プロダクト)をリリースいたします。
    レベル2プロダクトは、センサごとに作成するもの(センサ単体プロダクト)、複数のセンサによる情報を統合して作成するもの(センサ複合プロダクト)に分類されます。
    プロダクトの種類について、詳しくはこちらをご確認ください。

    https://www.eorc.jaxa.jp/EARTHCARE/data/prd_intro_j.html

    プロダクト公開に関する詳細は以下のリンクのお知らせに掲載しております。
    https://www.satnavi.jaxa.jp/ja/news/2025/03/17/10746/index.html

    【完了】システムメンテナンスのお知らせ(2025年3月19日)
    本日のシステムメンテナンス作業は、16:15頃(JST)に完了しました。

    <2025年3月12日掲載>
    以下の期間においてシステムメンテナンスを実施するため、G-Portalのサービスに影響が生じます。

    【対象期間】
     2025年3月19日 10:30~16:30(JST)
    【影響】
     G-Portal SFTPサービス、G-Portal代替提供サイト(G-Portal Repo)を停止します。
     この間の新規プロダクトの登録については、メンテナンス終了後に実施予定です。

    ご迷惑をお掛けして申し訳ありませんが、よろしくお願いいたします。

    変更内容

  • web上での検索・ダウンロード ⇒ 2025/03/31(予定)まで停止
  • FTP/sFTPによるダウンロード ⇒ 2025/03/31(予定)まで代替サービスによる提供
  • CSW (Catalogue Services for the Web) 検索 ⇒ 2025/03/31(予定)まで停止
  • Webコンテンツ (含むドキュメント、ツール) 提供 ⇒ 2025/03/31(予定)まで代替サイトから提供
  • 代替サービス

    G-Portal Repo (https://repo.gportal.jaxa.jp/)
    HTTPSによるデータ提供。
    ほぼすべてのデータ (標準プロダクト (Standard Product: Standard)と準リアルタイムプロダクト (Near Real Time Product: NRT) ) を取得可能。

    衛星毎の代替サービス

    プロダクト・運用情報
    各衛星に共通する情報についてはプルダウンから "common" を選択してください。

    ツール・ドキュメント
    ユーザマニュアルやフォーマット変換ツールなど共通情報についてはプルダウンから "common" を選択してください。

    お知らせ

  • 2024/10/18 【ALOS-2】G-Portal停止に伴うALOS-2 Open and Free data(PALSAR-2 ScanSAR L1.1)の代替提供に関して
  • 2024/10/18 【GCOM-C】G-Portalサービス停止に伴う代替手段について
  • 2024/10/18 JAXA地球観測衛星データ提供システム「G-Portal」は改修のため、一時的にサービスを変更しています。
  • 問い合わせ窓口

    宇宙航空研究開発機構 地球観測衛星データ提供システム (G-Portal)サポートデスク
    E-mail z-gportal-support at ml.jaxa.jp
    注)「at」は「@」に置き換えてください。
     ※回答は土・日・祝日・年末年始(12月29日~1月3日)を除きます。
     ※お問い合わせの状況や内容により、回答までにお時間をいただく場合があります。


    Service Changes for JAXA Earth Observation Satellite Data Providing System "G-Portal”

    G-Portal, which is JAXA Earth Observation Satellite Data Providing System, changed it's service upto 2025/3/31 (planned).

    Notice regarding the resumption of G-Portal services
    [Service resumption]
  • Tuesday, April 1st, 2025 (planned)

  • [Services to be resumed]
  • Web search and products download
  • Download via SFTP (*FTP will be discontinued)
  • CSW (Catalogue Services for the Web)
  • Web contents (including documents and tools)

  • (Users will need to register an account to download from the G-Portal. Users who have already registered can login with their existing account.)

    [Request to alternative service users]
    The alternative service "G-Portal Repo (https://repo.gportal.jaxa.jp/)" is scheduled to end the service on April 30th, 2025.

    G-Portal Repo users who download products automatically by using a script etc. are kindly requested to switch the system connections to the resumed G-Portal system by the end of G-Portal Repo service.

    Release of Level 2 Product onboard EarthCARE "Hakuryu"
    We are pleased to announce that Cloud and Aarosol data (Level2 Product) releases of all sensors onboard the EarthCARE satellite "Hakuryu" are set to commence.

    On March 17, 2025, we start releasing Level 2 Product, which are converted into atmospheric physical values based on engineering value of Level 1 product for each sensor.

    Level 2 products are classified into two types: those created for each sensor (one sensor product) and those created by integrating information from multiple sensors (synergy product).
    For more information about product types, please see here.

    https://www.eorc.jaxa.jp/EARTHCARE/data/prd_intro_e.html

    Details of the product launch can be found in the announcement at the link below.
    https://www.satnavi.jaxa.jp/en/news/2025/03/17/10746/index.html

    [Completed] Maintenance Information (March 19th, 2025)
    The system maintenance of today was completed around 07:15 (UTC).

    <March 12th, 2025 Published>
    Due to system maintenance, G-Portal will be affected as follows.

    [Date and Time]
     01:30 - 07:30 on Mar. 19th, 2025(UTC)
    [Range of influence]
    G-Portal SFTP service and G-Portal alternative site (G-Portal Repo) will be suspneded during the above period.
    We plan to register new products which created during this period after maintenance is completed.

    We apologize for the inconvenience.

    Service Change

  • Search and download functions on the website ⇒ out of service until 2025/03/31 (planned)
  • Download functions via FTP/sFTP ⇒ switched to alternative services until 2025/03/31 (planned)
  • Search CSW (Catalogue Services for the Web) ⇒ out of service until 2025/03/31 (planned)
  • Provide Web contents (including documents and tools) ⇒ switched to alternative services until 2025/03/31 (planned)
  • Alternative Services

    G-Portal Repo (https://repo.gportal.jaxa.jp/)
    Data Delivery with HTTPS.
    Almost all data ((Standard Product: standard) and (Near Real Time Product: nrt)) can be downloadable.

    Each Satellite Alternative Services

    Product information and operation

    Tools and Documents

    Announcement

  • 2024/10/18 [ALOS-2] Alternative provision of ALOS-2 Open and Free data (PALSAR-2 ScanSAR L1.1) due to GPortal outage
  • 2024/10/18 [GCOM-C] Alternative Service
  • 2024/10/18 G-Portal, which is JAXA Earth Observation Satellite Data Providing System, changed it's service.
  • Contact

    Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) G-Portal Support Desk
    E-mail z-gportal-support at ml.jaxa.jp
    Please replace "at" to "@".
     * The support desk is closed on weekend, National holidays in Japan and New Year holidays (December 29 - January 3).
     * Depending on the status and content of your inquiry, it may take some time to respond.